Ţin să menţionez că acest blog este proprietate personală, iar eu mă voi folosi de acesta în conformitate cu nevoile şi credinţele mele. Îmi iau de asemenea dreptul de a modera discuţiile pe marginea subiectelor expuse aici şi voi ignora orice atac la persoană, mai ales dacă vine sub formă anonimă.

joi, 9 decembrie 2010

Comedia vieţii

A căzut şi prima zăpadă serioasă aici în Oradea...iar pe viscolul din după-masa aceasta mi-am programat să merg la teatru. Prima piesă din stagiunea actuală "Amor cu repetiţie", o piesă foarte interesantă din cele auzite şi acelaşi lucru pot să îl spun şi eu acum după ce am văzut-o. Totuşi trebuie să menţionez că am rămas uimit de cât de multă sexualitate sau faze cu subînţeles a conţinut. În rest piesa a fost extraordinară, comedie fiind...am râs pe rupte, m-a ţinut cu zâmbetul până la urechi.

Ce e teatrul de fapt? Ce sunt aceşti actori? Oameni care ne pun zâmbetul pe faţă? Oameni cu un deosebit talent de interpretare?
Aceleaşi întrebări le-am avut şi în legătură cu şcoala şi învăţământul, iar răspunsul m-a surprins enorm. Profesorul este o persoană care vine la şcoală şi îşi vinde cunoştinţele pe un salariu, se "prostituează intelectual" a fost răspunsul mai exact.
Putem atribui aceeaşi idee şi teatrului? Actorilor? Sunt cam în aceeaşi situaţie. Trebuie să îşi vândă talentul că să producă plăcere publicului, să îşi aleagă piesele în funcţie de preferinţa majorităţii astfel încât să atragă lumea.
Ciudat, nu?

24 de comentarii:

  1. Chestia asta cu prostitutia intelectuala e o teorie, dar nu e neaparat adevarata. In acelasi fel putem spune ca cel care face fluiere se prostitueaza pentru ca isi vinde arta pe bani; prostitutia capata sensul schimbului pe bani deci singurul care nu se prostitueaza intr-o societate capitalista e cersetorul.
    Din punctul meu de vedere prostitutia intelectuala inseamna cedare in fata presiunilor, acceptarea compromisurilor, sustinerea unor opinii cu care nu esti de acord.
    In ceea ce ii priveste pe actori... acelasi lucru e valabil. Capcana e sa faca un mic compromis astazi, un mic compromis maine, pana cand micul compromisul e demnitatea. De fapt poate ca asta e capcana in toate domeniile vietii. Ramane sa ne tinem tari, nu?

    RăspundețiȘtergere
  2. piciuuuu:> :)) stiu ca nu are nicio legatura cu subiectul pe care il dezbati,dar nu m`am putut abtine:))
    :*

    RăspundețiȘtergere
  3. Aici e vorba de altceva....nu poti sa il bagi pe cel care face fluiere...el iti vinde ceva palpabil Maria, e vorba de vanzarea talentului sau a cunostintelor. Atata timp cat dai un bun in schimbul banilor, se numeste comert:)

    RăspundețiȘtergere
  4. vanzarea talentului sau a cunostintelor... e un serviciu. Daca asa iti place mai mult. Tot comert.

    RăspundețiȘtergere
  5. exact "serviciu"! despre asta era vorba

    RăspundețiȘtergere
  6. Actorul e cel mai trist om, asa cred eu!
    Un actor stie doar sa se prefaca, uita cine e el cu adevarat.
    Iar despre vanzarea talentelor...hmmm
    Tu nu ti-ai vinde talentul?
    Daca ti-ar oferi cineva o suma sa scrii de exemplu pe blog nasole despre basescu, nu ai face-o?!
    Sau artistii care ajung sa-si comercializeze arta, aducand-o aprope la kitch, nu-si vand talentul?
    Banii iti ofera o fericire artificiala...
    Numai bine, vere!

    RăspundețiȘtergere
  7. In asta consta aceasta "prostitutie" despre care vorbeam...cate compromisuri ai fi dispus sa faci in slujba ta pentru bani?

    RăspundețiȘtergere
  8. Ca viitor profesor sunt zgariata de analogia ta. Profesorul se prostitueaza intelectual. Aceasta se intampla doar daca au loc compromisuri, deci PROFESORUL nu se prostitueaza, poti sa zici "unii profesori". De fapt, cred ca nici tu nu crezi asta, pentru ca mainainte ai zis "In asta consta aceasta "prostitutie" despre care vorbeam...cate compromisuri ai fi dispus sa faci in slujba ta pentru bani? "
    In fine, e un lucru zgarietor pentru finul meu cord.

    RăspundețiȘtergere
  9. Un om, in mod normal n-ar accepta sa i se retraga 25% din salariu....sau stai...parca le-a taiat si anumite sporuri, aia cred ca inseamna mai mult de 25%...nu e compromis? Iti vinzi cunostintele pe bani putini....bate undeva?

    RăspundețiȘtergere
  10. hm... odata un tip a intrebat o tipa... daca iti dau 100000 de euro, te culci cu mine? Ea a zis da. Dar daca iti dau 10 lei, te culci cu mine? a intrebat-o el din nou.
    Ce, ma iei de tarfa?
    Asta am stabilit deja, acum negociem pretul.
    Intelegi? Suma de bani e irelevanta.

    RăspundețiȘtergere
  11. hai sa nu incepem cu astfel de pilde ca as avea si eu cateva....diferenta intre teoretic si practic...
    mai sus ti-am dat doar 1 exemplu de compromis si prin coincidenta se refera la partea economica, dar as avea N exemple de compromisuri:)

    RăspundețiȘtergere
  12. pai atunci da exemple de compromisuri. Sau admite ca analogia e trasa de par.

    RăspundețiȘtergere
  13. Ce anume vrei sa iti spun Maria? Sa iti spun de sistemul asta bologna? ca profesorii trebuie sa isi taie din materie? ei stiu ca nu e de ajuns timpul si ca materia ar trebui sa fie mai multa, dar asta e....fac compromis...poate tu, acum, iti vei promite sa le predai copiilor tai tot, sa ii inveti pentru a deveni si ei la randul lor buni, dar va veni un ordin de sus....de azi nu mai predai Eminescu ca e xenofob si sovin...ai face tu compromisul acesta pentru slujba ta?
    Cati dintre profesorii nostri nu au renuntat la materii sau la lectii considerate de ei esentiale? Daca vrei..iti dau un exemplu de la noi, dar pe mess...fara nume aici, ok?

    RăspundețiȘtergere
  14. cu tot respectul, se poate spune că şi tu îţi vinzi ideile, concepţiile asupra unui anumit lucru pentru a câştiga admiraţia celui care citeşte, sau aprobare... în fine, toţi vindem câte ceva, vindem, cumpărăm că dacă nu am face-o, viaţa ar fi cam seacă nu-i aşa?;))
    Toate cele bune.

    RăspundețiȘtergere
  15. nu e vanzare...e exprimare libera si pe deasupra nu-s platit sa scriu aici...e de bunavoie...voluntariat s-ar putea numi...
    Iar daca e pana acolo....ce primesc in schimbul ideilor mele? Admiratie...exact...nu bani...iar in conceptia mea omul cu asta traieste...admiratie din partea celor din jur.
    Respect parerea fiecaruia care scrie aici, dar se pare ca-s prea incapatanat sa vad altfel de cum e gandirea mea :)

    RăspundețiȘtergere
  16. nu am vorbit de bani, din fericire nu totul se rezumă la ei;)

    RăspundețiȘtergere
  17. exact...nu totul se rezuma la bani...
    dar in ceea ce scriam eu in post...la asta se referea "prostitutia intelectuala"....iti vinzi pe bani cunostintele sau talentul...

    RăspundețiȘtergere
  18. ne folosim de ce avem să supravieţuim, dacă ai inteligenţă te foloseşti de ea, o vinzi pe bani cum ai spune tu, dacă ai alte calităţi te foloseşti de ele. E mai bine să le "vinzi" decât să le ţii acolo pt tine. Ar fi o dovadă de egoism din partea noastră dacă nu am face-o.. dar fiecare cu părerea sa până la urmă.

    RăspundețiȘtergere
  19. Ok...atunci cum ai numi tu chestia asta prin care tu "vinzi" un lucru ce nu poate fi vazut sau simtit? gen cunostinte, talent sau har....
    atunci cand vinzi un lucru se numeste comert :)

    RăspundețiȘtergere
  20. păi da comerţ, dai şi primeşti ceva în schimb. Cam pe asta se bazează tot ce ne înconjoară.

    RăspundețiȘtergere
  21. Tu eşti foarte amuzant :)),eu zic să te apuci să scrii despre lucruri pe care le întelegi,altfel rişti să te faci de râs în continuare.Contrazici oamenii dar nu ai dreptate,măi dragă,documenteaza-te!

    RăspundețiȘtergere
  22. Atunci cand spui ceva ar trebui sa te si argumentezi...altfel nu te ia nimeni in seama. Ti-am publicat parerea dragul\draga mea anonim\a, dar astept si argumetele tale la ce ai scris...fiindca eu, prin gandirea mea limitata am incercat sa dau cateva argumente la cele scrise mai sus. Pe langa toate acestea, atunci cand spui ceva iti asumi responsabilitatea, nu dai in anonimat:)

    RăspundețiȘtergere
  23. Îmi face o deosebită plăcere să constat setea ta debordantă de argumente,sete care face dovada că eşti un mic explorator :)).Pentru început vreau să-ţi definesc conceptul de "prostituţie intelectuală" pentru că am impresia că l-ai îinteles greşit.Aşadar,prostitutia intelectuală este practicată de către o persoană care îşi oferă spre folosinţă talentul/cunoştinţele contra cost sau nu(contra cost în capitalism si pentru a-şi păstra integritatea in comunism),]mpotriva principiilor sale.Tu spuneai că te prostitueyi când şi citez:"îţi vinzi pe bani cunoştinţele sau talentul";dar vânzătorul de fluiere ca să confecţioneye acel fluier trebuie să-şi folosească talentul si cunoştintele,adică dupa tine prostituţie intelectuala în mod indirect.Şi probabil că ştiai asta,dar si serviciile produc valoare,de aia se plătesc;aşa că să-i lăsăm pe săracii profesori sau pe actori pentru că şi ei produc valoare în societatea asta.

    RăspundețiȘtergere
  24. N-am contestat niciodata ca profesorii si actorii nu produc valoare. Ii admir pentru munca lor, dar la bani care se primesc...e chiar bataie de joc...mizerie. Iar analogia mea se referea la faptul acesta. Da, confectionarul de fluiere are nevoie de talent sa isi faca meseria, dar el vinde un lucru, pe care artistul il foloseste ca sa isi exprime talentul.
    Mda...sunt un "mic" explorator :))

    RăspundețiȘtergere